středa 1. července 2015

Somatotypy - jak je poznat a trénovat?

Somatotyp - nebo se dá říct tělesnou stavbu - z větší části dědíme po rodičích, částečně je ovlivněn tím, jak v dětství sportujeme a jíme. A hlavně: ať už jsme kterýkoliv, dá se s tím pracovat. A když se dobře zařadíme, může nám to usnadnit kus práce.



Nemůžu si pomoct, jakmile někde vidím článek o dietě podle krevních skupin, tukožroutské polévce nebo nevím, upravě stravy podle karmy, nasadím asi takovýhle výraz:


Je to už stokrát opakované, ale žádná dieta není řešení - pokud chce být člověk fit, asi mu nezbyde nic jiného, než trvale změnit svoje jídlo, zvyky, naladění.
Co mě ale celkem zaujalo je rozdělení podle somatotypů. Prý jde o věděcky podložené studie a každého z nás můžeme tímhle způsobem zařadit a pomoct si tak efektivněji trénovat.

A jak tedy jednotlivé typy vypadají? Ektomorfové bývají vysocí, štíhlí, s úzkými boky. Mají přirozeně malé množství tělesného tuku, ale stejně špatně nabírají i svalovou hmotu. Mezomorf je pak přirozeně sportovnější postavy, má jakoby pevnější kostru, šiřší boky a úzký pas. Poslední je
endomorf - mívá kratší končetiny, šiřší boky i celé tělo - třeba kotníky nebo zápěstí ale mívají spíše tenčí. Snáz se mu ukládá tuk, ale i nabírají svaly.

Pokud ses chcete utvrdit v tom, jaký typ jste, zkuste tenhle test :-)


A jak trénovat, když už víte, jaký  jste somatotyp?
Ektomorf obecně nabírá svaly nejhůř, ale právě i proto je u něj extrémně důležitý taky odpočinek - svaly rostou, když vyseďujeme důlek na gauči (teda až po posilce, že jo:D). Dbát by měl i na správnou výživu - především dostatečný příjem bílkovin (no jo, to není šokující info, ale tak pro jistotu).
Mezomorf má naopak přírodou "vyrobenou" výhodu - musí si ale dát pozor na přetrénování, úbytek hmotnosti by s velkou pravěpodobností byl ze svalové hmoty. Trénink by měl mít co nejpestřejší a nejvyváženější na všechny svalové partie.
Endomorf může trénovat častěji než mezomorf a nejvíc ze všech typů by měl dbát na to, aby součástí tréninku byla i aerobní aktivita, vhodné je třeba měnit intenzitu tréninku.

Já jsem podle většiny testů především mezomorf (samozřejmě většina lidí je kombinací více typů), což může být výhoda, ale sama o sobě je samozřejmě k ničemu. Takže léto neléto, makáme!:-)

Budu ráda, když mi napíšete, jaký somatotyp jste vy a jestli se tomu nějak přizpůsobujete.
Mějte se krásně!:-)

6 komentářů:

  1. Super článek. :-) Ale myslíš, že je možné být kombinace ectomorpha a endomorpha? Tedy špatně se nabírají svaly, ale zároveň se snadno ukládá tuk. :D

    http://www.fit-buddies.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji!:-) Ano, myslím, že klidně, bohužel:D Příroda je sviňa. Ale vždycky se s tím dá pracovat!:-)

      Vymazat
  2. Tak já jsem asi především endomorf :D A vlastně tak i trénuju, pocitově :D :)

    http://myway-tofitness.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  3. Já jsem Ectomorph, a přesně jak píšete, tréning a hodně bílkovin, resp. 1,4 násobku denní dávky bílkovin pro mou váhu, a za rok jsem nějaké to kilo, opravdu jen něco málo přes kilo, snad jen svalovou hmotu, nabrala....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To gratuluju i k tomu kilu :-) Přítel je taky ectomorph a vím, jaká dřina to je...

      Vymazat
  4. Ahoj, omlouvám se, že napíšu zrovna sem, ačkoli se to úplně netýká konkrétně tohoto článku (vlastně vůbec), ale musím nějak reagovat. Úplně náhodou jsem se dostala na Tvůj blog (díky makovníku) a už tak půl hodiny to tady prozkoumávám a přijde mi to úplně osudový. Abys rozuměla (a ne, nemyslím si, že Tě to bude šokovat) došla jsem do fáze, kdy jsem se na sebe strašně naštvala (pravda, ještě stále s nachos v puse) a odhodlala, že jen co vstanu z té kancelářské židle dneska, začnu něco dělat jinak, kvůli sobě a svýmu tělo. Ehm, spíš bych měla dělat všechno jinak. Myslím, že tady najdu plno odpovědí na budoucí otázky, co budu mít, ale teď potřebuju jenom jednu. Jak si začala ty? Myslím, že každej normální člověk asi tak nějak ví (nebo alespoň tuší), co je zdravé a co ne, ale najednou teď stojím před dveřma do světa "a čím začít" a jsem zmatená. Jakože spíš začít cvičit (aerobně, anaerobně?) nebo hlavně vyřadit pečivo..? Jsou to jenom příklady, snad víš, jak to myslím. (doufám, moc nevím, jak jinak to vysvětlit) Obecně si to vyhledat asi umím, ale já bych chtěla vědět, jak jsi to měla ty. Protože reálnej příběh pro mě má nějakou hodnotu a ne to, co někdo někde napíše a bůh ví, zda sám za sebe. Pokud ses dočetla až sem, tak už jen toho si děsně vážím a pokud mi odpovíš, tak se asi rozbrečím štěstím (mám pár dní v měsíci trochu sentimentálnější náladu :D), ne vážně. Každopádně už teď díky za vše, co jsem zatím našla (a najdu) a budu se těšit na případnou odpověď. Měj se krásně! Zuzka

    OdpovědětVymazat